close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více
 

Lady Jane | Bojko & Kocúr | Mačky obecne

Pozn. jún 2014: Od začiatku fungovania tohto blogu sa toho veľa zmenilo. Momentálne sem nepridávam nič užitočné z oblasti starostlivosti o mačky, skôr je to tu pre mňa priestor pridať pár fotiek a dať vedieť, ako sa nám darí. Za aspoň trochu zaujímavé to môžu považovať jedine verní návštevníci, ktorí tu moje články čítajú už pekných pár rokov. Chcem sa im za to poďakovať. Dúfam, že tu však ostatní nájdu to, čo potrebujú - všetko o úžasných stvoreniach, na ktoré je tento blog zameraný. Som vďačná za fakt, že toto miesto má stále svojich návštevníkov aj napriek tomu, že sa tu nové rozumné príspevky neobjavujú. Ďakujem ♥

Chovatelia vs. množitelia mačiek

1. prosince 2011 v 20:07 | Dendomačiatko |  Chov mačky
Nerobme si falošné ilúzie, v našich končinách to skrátka tak je. CENA mačky jednoducho hrá najvýznamnejšiu úlohu v jej výbere. Po čase však dvojnásobok ceny mačky vrazíte do veterinára. Alebo to pochopíte už teraz.
Priznám sa, aj ja som najpv patrila do kategórie A. Tiež som si myslela, že preukaz pôvodu/papiere sú zbytočné, ak chcem mať mačku ako maznáčika. To som však nevedela, že na to v budúcnosti doplatím...

A čo je to vlastne preukaz pôvodu (papiere, PP)?
Nie je to len kus papiera... Ale dôležitý doklad u plemenných mačkách, kde sa vypíše ich celé meno, vek, rasa, sfarbenie, rodokmeň, číslo plemennej knižky... Máte záruku, že rodičia spĺňajú štandard plemena a tak si budete istý, že z vašeho nového mačiatka vyrastie skutočne mačka toho plemena, ktoré ste chceli. Ale nejde len o to...

Rozdiely medzi ,,papieráčkami" a ,,bezpapieráčkami"
Ide hlavne o staroslivosť, ktorú chovateľ poskytuje mačiatku, pretože ak ponúka mačiatka s PP, musí dodržiavať Chovateľský poriadok a predpisy medzinárodnej organizácie FIFe. Mačky u takéhoto chovateľa sú spokojné, pravidelne očkované a odčervované, majú dostatok priestoru a pozornosti. Chovateľovi ide o to, aby odchoval čo najlepšie mačiatka, aby boli jednoducho šťastné. Preto ak robí chovateľ výberové konanie pri predaji mačiatka, je to len plus. Narozdiel od mačacieho množiteľa, pretože ten sa chce mačiatok čo najrýchlejšie zbaviť (a ešte v malom veku) a patrične na tom zarobiť. Preto množitelia vyslovene kašlú na kvalitnú stravu, socializáciu, testy na dedičné ochorenia im nič nehovoria a je im jedno, do akého prostredia sa mačiatko dostane, hlavné je, že na tom zarobia. Je im jedno, že mačka je z toľkých pôrodov vyčerpaná. Je im jedno, že budúci majiteľ sa v prípade problémov nebude mať na koho obrátiť. Je im tiež jedno, že budúci majiteľ bude skoro celý život mačky behať po veterinároch...

Bohužiaľ, je to tak. Práve to je ten rozdiel medzi chovateľom a množiteľom mačiek. Keby si to ľudia prv uvedomili, nemuselo by mnoho mačiek končiť na ulici či v útulkoch. Darmo, že rodičia mačiatok majú PP, to nie je dôvod, aby ich nezískalo aj mačiatko. Koniec-koncov, ich vyhotovenie stojí 5 eur (150 korún). Takže tam treba hľadať rozdiely v starostlivosti.

V súvislosti s bezpapierovými mačkami som spomínala neskoršie výdaje u veterinára. Je to práve preto, že množiteľ možno mačiatka zaočkoval, no nevenoval pozornosť dedičným ochoreniam ako napr. FIV, FIP, FeLV, PKD, HCM a pod. Seriózni chovatelia týmto ochoreniam venujú pozornosť a pravidelne na ne robia svojim mačkám testy. Tieto ochorenia sú neliečiteľné, možno len potlačiť ich príznaky. Mačka pár rokov vyzerá zdravá, no potom sa choroba prejaví a všetko to končí predčasným úhynom mačky.

Bohužiaľ, ľudia sú vynaliezaví a už začali falšovať aj preukazy pôvodu. S nepravými papiermi predajú mačiatko za vyššiu sumu a pritom náklady naň boli ako pri klasickej bezpapieráčke. Pre neskúsených ľudí je našťastie ľahké falošné papiere odhaliť. Skrátka chýba počiatka Slovenského zväzu chovateľov mačiek a podpis štatutárneho zástupcu.


Ak však túžite po mačičke a nezáleží vám na preukaze pôvodu, zastavte sa v útulku. Je tam množstvo nádherných mačičiek s ktorými sa však život nemaznal a sú vďačné za každé poškrabkanie. Pozrite napr. www.mackysos.sk

Takže nabudúce, až uvidíte lákavý inzerát o predaji lacných ,,čistokrvných" bezpapierových mačiatok, zamyslite sa. Bez ohľadu na to, či chcete výstavnú krásku alebo len gaučovú pohoďáčku.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Výber mačky - akej dáte prednosť?

Plemenná s PP 25.9% (138)
Plemenná bez PP 12.9% (69)
,,Obyčka" z útulku 27% (144)
Túlavá alebo ,,od suseda" 34.1% (182)

Komentáře

1 X-Andie-X X-Andie-X | Web | 1. prosince 2011 v 20:14 | Reagovat

krásný blog

2 nat nat | Web | 1. prosince 2011 v 20:27 | Reagovat

tak my máme mačku, ktorú sme našli vonku ako malé mača...zatiaľ vyzerá spokojne :)

3 Das Das | Web | 1. prosince 2011 v 20:56 | Reagovat

nádherně sepsané.
Množitele koček, ale i psů byhc nejradši zaškrtila. Vždyť mnohdy jde i o týrání zvířat!
V tomhle máš naprostou pravdu, že je lepší PP.
Také se tomuto dokáže zabránit tím, že budeme chtít vidět oba rodiče kotěte a prostředí, kde žije. Mnoho prodejí množitelů probíhá u brány pozemku.
Já bych pro kočku šla do útulku, maximálně u babičky od sousedky, k ní se přitoulá vždycky dost koček. :) Vždycky obdivuju koťátka sousedky, an které mám bezvadný výhled, protože lezou po dvorku a balkonu u sousedky, a my máme barák hnedka vedle ní, akorát bydlíme o jedno patro výše. :D
Teď zas na téma psy. :D Možná toužím po psovi velmi učenlivého a energického plemene, ale stejnak by volba druhé psa momentálně spadala na zachránění nějakého Berňáčka přes skupinu Berňáci v nouzi. :) I když vlastně teď to s vlatsním psem nemám tak horké.. jsem relistická. :D

4 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 1. prosince 2011 v 21:14 | Reagovat

Vždycky mi tak nějak bylo jedno, jestli budu mít kočku bez PP nebo s PP, teď už mi to jedno nebude. Stejně si ale myslím, že budu mít asi kočku z ulice. :D Nebo bych si ráda vzala kočičku z útulku. :-)

5 Das Das | Web | 1. prosince 2011 v 21:41 | Reagovat

je to prostě smutné...
Také jsou hrozní ti množitelé třeba v Bulharsku, nebo jiných podobných zemí.. dítě si často vyškemrá štěně, která tams tojí jen pár 'šlupek', ale bohužel to po pár týdnech umírá, protože bylo přiliš malé, nebo chytlo nějakou infekci..
Nevím, jak je tato situace s kočkama, ale tipla byhc si, že ai úplně stejně, i když byhc byla daleko radši, aby se to alespoň kočkám vyhnulo.
P.S.: strašně se mi líbí slovensky 'mačky' než česky 'kočky' :D

6 Biela Labka Biela Labka | E-mail | Web | 2. prosince 2011 v 18:53 | Reagovat

Áno, nedá sa zaprieť že papiere sú dôležité. Poznám veľa ,,rozmnožovateľov" a je mi z nich úplne ..zle!
Ale ako vieš, radšej som za obyčajnú cicu z ulice, či z útulku. Radšej :-)

7 Das Das | Web | 2. prosince 2011 v 20:08 | Reagovat

jo, s tima útulkama je to hrozné! nehcápu, dko se může zbavit psa vyhozením z auta, nebo uvázaním u stromu apod. To toho psa radši do útulku dovezu sám, pokud ho nechci nebo nemám finance. Nejlepší je však darovat psa jiným lidem..
A taky by se lidi měli zamyslet, jestli je zvíře vhodné jako dárek. Náš pes sice dárek byl, ejnže jsem už předtím měla psa velkého plemene, navíc jsme psa chtěli, jen ten poslední krok jsme nikdy neudělali. Neblíže tomu poslednímu kroku bylo, když táta viděl v televizi malamuta, ale bohužel byl už pětiletý a táta si myslel, že je roční..

8 Das Das | Web | 2. prosince 2011 v 20:23 | Reagovat

ano, smutný!
třeba sousedi u babičky.. máma dětí.. 'děti chtěli štěňátko, tak máme vlčáka'.. z toho jsem fakt nemohla!
To já si o psa mohla škemra jak dlouho jsem chtěla, stejnak ho pořídil brácha rodičům prej 'aby se měli o co starat' :D

9 Nellie* Nellie* | Web | 3. prosince 2011 v 15:43 | Reagovat

krásná!:]

10 Moniska Moniska | Web | 4. prosince 2011 v 10:34 | Reagovat

Já bych si koťátko pořídila z nějaké CHS, tedy s PP nebo od nějakého drobného chovatele s tím, že bych viděla prostředí kde žijí i rodiče.

11 Kristý a Keňa Kristý a Keňa | Web | 6. prosince 2011 v 19:34 | Reagovat

Teda sice nevím jaké to je u koček, ale u psů znám chovatelskou situaci moc dobře. Sice máš záruku, že ti z toho vyroste zástupce plemene, ale ne vždy musí být standartní. A proč myslíte, že jsou všude inzeráty "bez PP, po skvělých rodičích s PP". Ty rodiče neuchovnili, ať už kvůli výšce, nebo jiné vadě. Ano, jsou tací, kteří na zbonitování zvířete prostě nemají čas, ale procento nestandartních je mnohem větší. Za mě jedině s PP, nebo křížence. I když, ani tu záruku zdraví někdy nemáš :), nejednou to nevyjde a narodí se štěně/kotě s nějákou dědičnou chorobou a chovatel za to třeba ani nemůže :) a musím přiznat, že znám dost hodně špatných chovatelů, kterým se ani chovatelé říkat snad nedá, mají spoustu psů, mají je jen za účelem dalšího chovu, množírna. Praktikují příbuzenskou plemenitbu a nakryjí nevyšetřenou fenu přenašečem.
I to se stává, proto je strašně důležité hledat chovatele od kterého si štěně/kotě vezmu :)
jinak moc chytrý blog :) já mám zrovna nestandartního šeltiáčka :)

12 vestec vestec | Web | 13. ledna 2012 v 5:35 | Reagovat

Dobry clanek, hezky blog, podivas se na muj webik?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Podporte tento blog | Otázky | Email: Dendomaciatko@zoznam.sk | Design a grafika: © Dendomačiatko
Zákaz kopírovania článkov, fotiek a grafiky © 2010 - 2012

Obľúbené blogy:

Weby o mačkách, ktoré navštevujem:

Chovateľské potreby:

Obľúbené chovateľské stanice: